STRATEGIC THINKING AND MENTAL MODELS: SOME IMPLICATIONS FOR THE TEACHING-LEARNING PROCESS

  • Author
  • Flavio Bressan
  • Abstract
  • In this ever more rapidly changing world, successful executives apply their strategic thinking (ST) competence in recognizing the passing market opportunities for developing competitive advantage. ST competence is related to neurocognitive functioning - the mental models (MM) can be Operational (OMM) or Strategic (SMM), which are more conducive to ST. Developing ST is (or should be) one purpose of the Strategic Management syllabus for Production Engineering/Administration undergraduates. But ST development remains a gap. Teacher complaints about students' difficulty dealing with strategic issues ("They can memorize and connect numbers in formulas!") and a preference for operational disciplines focused on the present – the OMM preference instead of the SMM. This paper discusses the ST-SMM, and its teaching-learning process relationships, presents survey results of undergraduate MM, and analyzes the SMM incidence. It concludes that MM may be one of the causes of students' difficulty with the ST demands and proposes alternatives for its development.

  • Keywords
  • Mental Models, Strategic Thinking, Teaching-Learning Process.
  • Subject Area
  • Ensino-Aprendizagem, Pesquisa e Formação Didático-Pedagógica de Professores em Administração
Back Download
  • Administração Pública, Governo e Terceiro Setor
  • Empreendedorismo e Startups
  • Ensino-Aprendizagem, Pesquisa e Formação Didático-Pedagógica de Professores em Administração
  • Estratégia Organizacional e Inovação
  • Estudos Organizacionais
  • Finanças
  • Gestão de Pessoas e Comportamento Organizacional
  • Marketing
  • Operações e Logística
  • Gestão Socioambiental
  • Tecnologia, Inteligência Artificial e Transformação Digital em Administração
  • Produtos Técnicos e Tecnológicos: Projetos Transdisciplinares
  • Casos de Ensino

Comissão Organizadora

  • Edson Sadao Iizuka (FEI)
  • Carlos Marshal França (PUC-Campinas)
  • Paulo Antonio da Graça Lima Zuccolotto (PUC-Campinas)
  • Anderson Odias (ANGRAD)

 

Direção de Ensino e Pesquisa

  • Erika Camila Buzo Martins (ESPM)
  • Samara de Carvalho Pedro (SEBRAE)

 

Comissão Científica

  • Administração Pública, Governo e Terceiro Setor
    • Coordenador: Ana Paula Bauer (FAETERJ)
    • Coordenador Adjunto: Elisangela de Jesus Furtado da Silva (Fundação Dom Cabral)
  • Empreendedorismo e Startups
    • Coordenador: Jairo de Carvalho Guimarães (UFPI)
    • Coordenador Adjunto: Antônia Márcia Rodrigues de Sousa (UFC)
  • Ensino-Aprendizagem, Pesquisa e Formação Didático-Pedagógica de Professores em Administração
    • Coordenador: Ana Carolina Kruta de Araújo Bispo (UFPB)
    • Coordenador Adjunto: Jammilly Brandão (Instituto Federal de Brasília)
  • Estratégia Organizacional e Inovação
    • Coordenador: Isnard Marshall Jr (FGV)
    • Coordenador Adjunto: Ricardo Machado (FGV)
  • Estudos Organizacionais
    • Coordenador: Isabela Regina Fornari Müller (ESAG/UDESC)
    • Coordenador Adjunto: Nério Amboni (ESAG/UDESC)
  • Finanças
    • Coordenador: Francisco Barone (UFF)
    • Coordenador Adjunto: Wilson Nakamura (Mackenzie)
  • Gestão de Pessoas
    • Coordenador: Silas Mendes (UFMG)
    • Coordenador Adjunto: Jhony Moraes (Faculdades Integradas São Judas Tadeu)
  • Marketing
    • Coordenador: Jussara Goulart da Silva (UFU)
    • Coordenador Adjunto: Andres Veloso (USP)
  • Operações e Logística
    • Coordenador: Marcio Cardoso Machado (UNIP)
    • Coordenador Adjunto: Dafne Oliveira Carlos de Morais (FEI)
  • Gestão Socioambiental
    • Coordenador: Luciel Henrique de Oliveira (PUC Minas)
    • Coordenador Adjunto: Cibele Roberta Sugahara (PUC-Campinas)
  • Tecnologia, Inteligência Artificial e Transformação Digital em Administração
    • Coordenador: Luiz Pinheiro (Universidade Positivo)
    • Coordenador Adjunto: Gabriel Machado Braido (Univates)
  • Produtos Técnicos e Tecnológicos: Projetos Transdisciplinares
    • Coordenador: Ricardo Zagallo Camargo (ESPM)
    • Coordenador Adjunto: Talita de Oliveira Trindade (Ibmec/RJ)
    • Coordenador Adjunto: Jorge Renato de Souza Verschoore Filho (UNISINOS)
  • Casos de Ensino
    • Coordenador: Adrian Kemmer Cernev (FGV EAESP)
    • Coordenador Adjunto: Martin Jayo (USP)